Multiwitamina  (163)

Intensywny tryb życia i niewystarczająco urozmaicana dieta mogą skłaniać do suplementacji różnych mikro- i makroelementów mających na celu poprawę funkcjonowania organizmu. Zamiast przyjmowania szeregu tabletek wystarczyć może jedna – multiwitamina. Zawiera kompleks kluczowych dla zdrowia witamin i minerałów.  

Sortuj według
Multiwitaminy

Multiwitaminy

Multiwitamina – czym jest?  

Multiwitamina to suplement diety bazujący na starannej kompozycji nie tylko witamin, ale również minerałów, a niekiedy także dodatkowych składników odżywczych sprzyjających prawidłowemu funkcjonowaniu organizmu. Multiwitamina może mieć różną postać, między innymi kapsułek do połykania, musujących tabletek rozpuszczalnych w wodzie czy też pastylek do ssania. Bezpieczne dla zdrowia dawki witamin i minerałów w multiwitaminie umożliwiają codzienną suplementację preparatu.  

Właściwości multiwitaminy  

Ze względu na bogaty skład multiwitamina wpływa na zdrowie pod wieloma aspektami. Najczęściej zauważalne pozytywne skutki zażywania multiwitaminy to między innymi:  

  • Zwiększona odporność na infekcje bakteryjne i wirusowe,  
  • Wyższy poziom energii,  
  • Poprawa funkcjonowania poznawczego, 
  • Wzmocnienie układu mięśniowego i szkieletowego,  
  • Zdrowszy wygląd skóry, włosów i paznokci.   

Rodzaje multiwitaminy  

Żeby lepiej dopasować właściwości multiwitaminy, powstają suplementy diety dostosowane na przykład do:  

  • Wieku: dla dzieci, dorosłych, seniorów lub bardziej sprecyzowanych grup wiekowych,  
  • Płci: dla kobiet i mężczyzn, 
  • Dodatkowych wymagań zdrowotnych: kobiet w ciąży, sportowców czy wegan i wegetarian.  

Poszczególne preparaty mogą zawierać różny kompleks witamin i minerałów, a także różnić się ich dawkami. Przykładowo multiwitamina dla kobiet w ciąży zawiera więcej folianów zapewniających prawidłowy rozwój płodowy, a multiwitamina dla seniorów może dodatkowo uwzględniać żeń-szeń wspierający funkcjonowanie poznawcze.  

Dobry skład multiwitaminy – co zawiera?  

Istnieją takie witaminy i minerały, które powinna zawierać każda dobra multiwitamina niezależnie od wymienionych wyżej grup osób suplementujących. Wśród nich znajdują się organiczne związki chemiczne i sole mineralne, które mają wpływ między innymi na metabolizm, układ rozrodczy, krążenie krwi, działanie narządów wewnętrznych czy rozwój organizmu. To przede wszystkim:  

Na co zwrócić uwagę przy wyborze multiwitaminy?  

Na rynku jest wiele multiwitamin, które pozornie zawierają te same składniki, a jednak różnią się jakością. Należy zweryfikować przede wszystkim, czy suplement gwarantuje dobrą przyswajalność. Niektóre składniki osłabiają lub całkowicie neutralizują swoje właściwości, na przykład magnez i wapń czy żelazo i miedź. Poszczególne witaminy i minerały są dobrze przyswajane przez organizm tylko w określonej postaci lub z dodatkiem innych składników, na przykład magnez w formie cytrynianu lub żelazo w połączeniu z witaminą C.  

Multiwitamina a pojedyncze suplementy witaminowe  

Względem wielu pojedynczych suplementów witaminowych multiwitamina jest wygodniejsza w stosowaniu. Nie trzeba zażywać poszczególnych składników  w osobnych tabletkach, tylko można przyjmować gotowy kompleks witamin i minerałów. Dzięki temu łatwiej zadbać o regularną suplementację. W przypadku potwierdzonych badaniami niedoborów określonych mikroelementów może okazać się jednak konieczne przyjmowanie pojedynczych suplementów witaminowych pod nadzorem lekarskim. Niektóre ze składników multiwitamin mogą mieć od nich gorszą przyswajalność. Wówczas odradza się jednoczesną suplementację multiwitaminy, która zawiera już te składniki.   

Czy warto stosować kompleksy witamin i minerałów?  

Multiwitamina stanowi łatwy sposób na uzupełnienie ewentualnych niedoborów żywieniowych. Bez przeszkód może zażywać ją każda osoba nieposiadająca większych problemów zdrowotnych ani niezażywająca innych leków i suplementów mogących wchodzić w reakcję z multiwitaminą. Ten suplement polecamy w szczególności osobom, które pragną dodać sobie witalności, na przykład po chorobie lub są w trakcie stosowania restrykcyjnej diety. To dobry sposób na dodatkowe zadbanie o kondycje swojego organizmu w wymagających okolicznościach.  

Kiedy najlepiej zażywać multiwitaminę?  

Wiele ze składników zawartych w multiwitaminie rozpuszcza się w tłuszczach, co zwiększa ich przyswajalność. Z tego powodu warto zażywać multiwitaminę podczas posiłku – najlepiej do śniadania. Lepiej unikać natomiast stosowania multiwitaminy na pusty żołądek. Odradza się również zażywanie multiwitaminy zawierającej witaminę D wieczorem, ponieważ może ona blokować produkcję melatoniny przez organizm i utrudniać zasypianie.  

Jakie są przeciwwskazania do zażywania multiwitaminy?  

Wszystkie przyjmowane suplementy witaminowe zawsze warto konsultować ze swoim lekarzem rodzinnym.  W niektórych przypadkach, stosowanie ich na własną rękę jest niebezpieczne dla zdrowia. Najczęściej dotyczy to przyjmowania dodatkowych leków, których działanie może być zakłócane przez suplementy. Niekiedy może również wystąpić reakcja alergiczna na poszczególne składniki multiwitaminy.