Smoczki antykolkowe

Smoczek antykolkowy chroni maleństwo przed uciążliwymi dolegliwościami spowodowanymi skurczem mięśni gładkich w jelitach. Produkt wyróżnia się przemyślanym kształtem. Stosuje się go w celu zmniejszenia ilości pęcherzyków powietrza podczas karmienia dziecka butelką.

Smoczki do butelek antykolkowe

Kolki – dlaczego dokuczają noworodkom?

Kolka jelitowa sprawia ogromny dyskomfort. Kłucia w brzuchu mają charakter napadowy. Pojawiają się nagle. Wywołują płaczliwość, nerwowość, trudności z wypróżnieniem. Często obserwuje się także podkurczanie nóżek. W większości przypadków dolegliwości ustępują maksymalnie do 5. miesiąca życia dziecka. Zdarza się jednak, że utrzymują się u starszych pociech (nawet do 9. miesiąca życia).

Do tej pory nie ustalono dokładnie, z czego wynikają bóle brzucha u niemowląt. Do prawdopodobnych przyczyn zaliczają się:

• Szybkie i łapczywe ssanie – taki sposób pojenia powoduje, że dzieci łykają spore ilości powietrza (można temu zapobiec, stosując smoczek antykolkowy),
  • Alergie pokarmowe (np. na laktozę),
  • Niedojrzały układ nerwowy,
  • Zaburzenia flory bakteryjnej w jelitach,
  • Nadmiar bodźców (np. karmienie maleństwa w dużym hałasie),
  • Brak kontaktu emocjonalnego z niemowlęciem.

Jak zdiagnozować kolkę?

Kolka nie stanowi powodu do niepokoju i z reguły nie wymaga kontaktu z lekarzem. Choć nie da się całkowicie wyeliminować bólu, można redukować jego objawy. Wielu rodziców stosuje specjalne smoczki antykolkowe lub masuje maleństwo po brzuszku. Jak poznać ból jelitowy? Wśród najczęstszych symptomów wskazuje się:

• Nagły płacz bez szczególnej przyczyny,
  • Widoczne rozdrażnienie i niepokój,
  • Naprężanie ciała,
  • Wzdęty oraz mocno napięty brzuszek,
  • Zaczerwienienia na twarzy.

Jeśli do tego zestawu dołączy gorączka lub inne oznaki zwiastujące infekcję, trzeba jak najszybciej udać się do przychodni. Lekarz rodzinny musi znaleźć inne przyczyny bólu brzucha. Podczas diagnozy skurczu mięśni pediatrzy często posługują się kryteriami Wessela. Zgodnie z wytycznymi kolkę jelitową rozpoznaje się, jeśli:

• Napady płaczu trwają minimum 3 godziny w ciągu dnia,
  • Nagły ból brzuch pojawia się co najmniej 3 dni w tygodniu,
  • Objawy powtarzają się przez co najmniej 3 tygodnie.

Smoczki antykolkowe – ratunek dla malucha

Wybierając smoczki dla niemowląt, warto zastanowić się nad rozwiązaniami posiadającymi dedykowane systemy odpowietrzania. To najprostszy sposób na zminimalizowanie uciążliwości związanych ze skurczami mięśni gładkich jelit. W wielu wypadkach smoczki antykolkowe znacząco obniżają intensywność i częstotliwość występowania dolegliwości bólowych. Produkty wyposaża się w specjalne zawory odprowadzające nadmiar powietrza. Do ich charakterystycznych cech zalicza się także ergonomiczny kształt.

Smoczek antykolkowy warto wprowadzić, kiedy:

• Ataki kolki charakteryzują się wysoką intensywnością,
  • Dziecko ssie szybko i łapczywie, co zwiększa prawdopodobieństwo bólu brzuszka,
  • Podczas stopniowego odstawiania niemowlęcia od piersi – smoczek antykolkowy zmniejsza ryzyko pojawienia się dyskomfortu trawiennego.

Oprócz stosowania odpowiedniej butelki warto zadbać także o właściwą technikę pojenia maleństwa. Pokarm nie powinien wypływać zbyt szybko, by nie doszło do zachłyśnięcia. Dodatkowo należy pamiętać o odbijaniu po karmieniu. W tym celu niemowlę układa się na ramieniu i delikatnie klepie po pleckach. Żeby poprawić pracę jelit, zaleca się ponadto delikatnie masować dziecko po brzuszku w kierunku zgodnym ze wskazówkami zegara.

Dobór smoczka do butelki

Duże znaczenie mają również odpowiednio dobrane butelki dla niemowląt, które muszą być dostosowane do wieku dziecka. Smoczek antykolkowy różni się wielkością przepływu. W pierwszych 3 miesiącach życia najlepiej zdecydować się na artykuły umożliwiające wolne wypływanie mleka. To minimalizuje ryzyko uciążliwych dolegliwości. W przypadku starszych niemowląt o wyrobionych umiejętnościach ssania sięga się po produkty o średnim lub szybkim przepływie. Dodatkowo zaleca się wybierać smoczki w kształcie przypominającym kobiecą pierś, co pozwala na dopasowanie ich do ust dziecka.

Marki powiązane z kategorią: Smoczki do butelek antykolkowe