Skręcone kolano – sprawdzone sposoby i leczenie. Sprawdź, jak uśmierzyć ból i wrócić do pełnej sprawności!

13. 9. 2023 · 5 minut czytania

Skręcenie kolana wymaga zastosowania odpowiedniego leczenie. O czym musisz pamiętać? Co możesz zrobić, by złagodzić ból i zmniejszyć obrzęk? Dowiedz się więcej!

Magdalena Ślaska

Staw kolanowy odznacza się skomplikowaną budową – składa się z kości piszczelowej, udowej oraz rzepki i aparatu więzadłowego. Uszkodzenie tego układu wpływa na ograniczenie ruchomości i stanowi wskazanie do rehabilitacji. Jak wygląda skręcone kolano i na czym polega jego leczenie? Odpowiedzi znajdziesz w naszym artykule!

Skręcenie kolana – objawy i przyczyny

Kontuzje kolana zdarzają się stosunkowo często, a ich konsekwencje są bardzo poważne. Mogą prowadzić do ostrej bądź przewlekłej niestabilności stawów. W skrajnych przypadkach grożą inwalidztwem. Skręcenia stawu kolanowego dzieli się na:

• Lekkie (I stopnia) – naciągnięciu bądź skręceniu podlega stosunkowo niewielka liczba włókien, staw zachowuje stabilność,
  • Umiarkowane (II stopnia) – dochodzi do większego zakresu uszkodzeń i konieczne jest unieruchomienie stawu kolanowego na co najmniej 4 tygodnie,
  • Ciężkie (III stopnia) – to całkowite uszkodzenia struktury więzadła wymagające specjalistycznego leczenia i rehabilitacji.

Ból kolan po jeździe rowerem? Sprawdź, co zrobić!

Skręcone kolano – przyczyny

Do skręcenia kolana dochodzi na skutek przekroczenia fizjologicznego zakresu ruchu w obrębie stawu kolanowego. W następstwie uszkadzają się więzadła. W grupie zwiększonego ryzyka kontuzji znajdują się sportowcy, ale na urazy narażone są też osoby otyłe lub o niskiej sprawności fizycznej. Do najczęstszych przyczyn zmian w stawie należą:

• Niewłaściwe przygotowanie do aktywności, np. brak rozgrzewki,
  • Zbyt intensywny plan treningowy,
  • Niewłaściwa technika wykonywania ćwiczeń.
skręcone kolano - przyczyny

Skręcone kolano – objawy

Do głównych objawów świadczących o skręconym kolanie zaliczają się:

• Ból i obrzęk stawu kolanowego,
  • Nadprodukcja płynu stawowego, tzw. woda w kolanie,
  • Krwiak w okolicy kolana,
  • Brak stabilności kolan,
  • Uczucie „trzaskania” oraz „przeskakiwania” w stawie kolanowym.

Sprawdź maści przeciwbólowe.

Skręcenie kolana – leczenie. Sprawdzone sposoby na zmniejszenie bólu

Czujesz ból podczas poruszania, a dodatkowo obserwujesz krwiak lub obrzęk? Prawdopodobnie doszło u Ciebie do skręcenia kolana. Co robić w takiej sytuacji? Jeśli uraz ma charakter lekki, wystarczy zastosowanie okładów i stabilizacja stawów. Przy uszkodzeniach II i III stopnia musisz skonsultować się ze specjalistą, który przygotuje dla Ciebie plan leczenia. Jak wygląda rehabilitacja skręconego kolana? Poznaj listę najpopularniejszych metod leczenia kontuzji.

skręcone kolano - jak leczyć?

Stosuj ćwiczenia na skręcone kolano

W zwiększenia ruchomości i odciążeniu stawów pomagają ćwiczenia. Po skręceniu kolana ważne jest wzmocnienie mięśni nóg oraz przywrócenie stabilizacji w stawie kolanowym. Treningi można przeprowadzać w domu, ale pamiętaj, by wcześniej zasięgnąć porady lekarza lub fizjoterapeuty. Nieprawidłowo lub zbyt wcześnie wdrożona aktywność może pogłębić kontuzję. Przykładowe ćwiczenia na kolano po skręceniu to:

• Wykroki w przód z jednoczesnym ugięciem kolan,
  • Leżenie na plecach i trzymanie piłki lub poduszki między kolanami,
  • Stanie na jednej nodze (raz lewej, raz prawej),
  • Próba utrzymania równowagi podczas stania na poduszkach sensorycznych.

Sprawdź, na czym polega rolowanie mięśni.

Skorzystaj z fizjoterapii

Rehabilitacja kolana po skręceniu obejmuje też fizjoterapię. Zabiegi mają na celu zmniejszenie bólu i obrzęku w stawie kolanowym. Do polecanych zaliczają się:

• Kinesiotaping,
  • Terapia laserowa,
  • Krioterapia,
  • Pileroterapia,
  • Magnetoterapia,
  • Hydroterapia.

Sięgnij po ortezy lub stabilizatory

Do unieruchomienia stawu kolanowego oraz kontrolowania i stopniowego zwiększania ruchomości służą ortezy i stabilizatory. Doskonale sprawdzają się m.in.:

Wypróbuj zimne okłady

Jakie są jeszcze metody na skręconą nogę w kolanie? Leczenie obejmuje m.in. użycie zimnych okładów. Możesz wykorzystać lód zawinięty w ściereczkę, kompresy żelowe, spaye chłodzące. Niska temperatura pomaga w zmniejszeniu obrzęków i łagodzeniu bólu.

Starannie komponuj swoją dietę

Co na skręcone kolano można jeszcze zastosować? Duże znaczenia ma dieta i dostarczanie do organizmu potrzebnych składników odżywczych. W okresie zwiększonego zapotrzebowania rozważ przyjmowanie suplementów na stawy i kości. W Twoim jadłospisie nie powinno zabraknąć:

• Białka wspomagającego odbudowę tkanek,
  • Kwasów Omega-3 o właściwościach przeciwzapalnych,
  • Witamin A, C oraz E, czyli naturalnych antyoksydantów chroniących tkanki przed wolnymi rodnikami.
skecone kolano - domowe leczenie i sposoby

Lecz skręcone kolano domowymi sposobami

Na skręcenie kolana stosuje się też leczenie domowe. Babcine sposoby bywają skuteczne, ale powinieneś je traktować jedynie wspomagająco. Do popularnych metod należą m.in.:

• Okłady z liści kapusty – uważa się, że zawarte w nich substancje posiadają właściwości przeciwzapalne,
  • Kąpiele z dodatkiem soli Epsom, która zmniejsza stany zapalne,
  • Smarowanie obrzęku olejkami eterycznymi o działaniu antyzapalnym, np. na bazie lawendy, oregano, bazylii, imbiru.

Sprawdź, kiedy warto zastosować opaskę na kolano.

Skręcone kolano – co robić, by uniknąć problemów? Profilaktyka urazów

Istnieje wiele sposobów na rehabilitację skręconego kolana. To, ile trwa leczenie i jak długo wraca się do sprawności, zależy od rozległości uszkodzeń więzadeł oraz mięśni. Pamiętaj, że kontuzje mogą się odnawiać, dlatego musisz zadbać o profilaktykę. Poniżej znajdziesz garść praktycznych porad.

• Jeśli uprawiasz sport, nie zapominaj o rozgrzewce przed ćwiczeniami i rozciąganiu mięśni po treningu,
  • Pamiętaj o konieczności regeneracji organizmu po wysiłku,
  • Regularnie wzmacniaj mięśnie czworogłowe pomagające zachować stabilność w stawach kolanowych,
  • Kontroluj wagę, by nie obciążać stawów.

Skręcone kolano – leczenie. Podsumowanie

Skręcenie kolana ma różne przyczyny. Często wynika z nieprawidłowej techniki ćwiczeń lub nadmiernego forsowania organizmu. Nieleczona kontuzja grozi poważnymi konsekwencjami, dlatego nie bagatelizuj pierwszych objawów. W uśmierzeniu bólu i obrzęku pomogą Ci okłady, ortezy, stabilizatory, zabiegi fizjoterapeutyczne. Jeśli mimo stosowania doraźnych rozwiązań dokuczliwe objawy nie ustępują, skonsultuj się z fizjoterapeutą. Specjalista oceni rozległość urazu i zaproponuje odpowiednie ćwiczenia.

Źródła:

1. Walczak, W. Manikowski i in., Urazy w obrębie stawu kolanowego u sportowców trenujących futbol amerykański, w: Pielęgniarstwo Polskie 4(46)/2012.
  2. Libura, Urazy stawu kolanowego, uraz w obrębie kolana, https://www.mp.pl/pacjent/ortopedia/choroby-urazy/130008,urazy-stawu-kolanowego-uraz-w-obrebie-kolana [dostęp 4.09.2023].
  3. Książek-Czekaj, M. Wiecheć, Leczenie zachowawcze po zerwaniu więzadła krzyżowego przedniego; w: Praktyczna Fizjoterapia i Rehabilitacja, 09.2012.
O autorze
Magdalena Ślaska
Jestem absolwentką filologii polskiej Uniwersytetu Śląskiego, a prywatnie mamą dwójki chłopców w wieku szkolnym i przedszkolnym. Staram się łączyć opiekę nad dziećmi z pracą zawodową. Interesuję się zdrowym trybem życia. Uwielbiam wysiłek na świeżym powietrzu i górskie wędrówki. Na co dzień sięgam po kosmetyki i środki czyszczące pochodzenia naturalnego. Dokładnie czytam skład na etykietach i unikam produktów zawierających substancje drażniące. Nieustannie poszerzam swoją wiedzę na temat diety i wpływu aktywności fizycznej na funkcjonowanie organizmu.
Przeczytaj więcej od tego autora
O autorze