Łuszcząca się skóra na twarzy – jakie są przyczyny i jak sobie z tym radzić?

22. 6. 2023 · 6 minut czytania

Dlaczego skóra na twarzy się łuszczy? Jak sobie z tym poradzić? Jeśli nurtują Cię te pytania, przeczytaj nasz poradnik! Poznasz najważniejsze przyczyny, domowe sposoby oraz polecane kosmetyki.

Aleksandra Dziura
Łuszcząca się skóra na twarzy – jakie są przyczyny i jak sobie z tym radzić?

Zdrowa, promienna, odżywiona cera to marzenie wielu kobiet. U dużej części pojawiają się jednak różne niedoskonałości. Jednym z częstych problemów jest łuszczenie się skóry na twarzy. Jakie są tego przyczyny i jak sobie z tym poradzić? Przeczytaj nasz artykuł pełen wskazówek i polecanych produktów.

Łuszczenie skóry twarzy – przyczyny

Łuszczenie skóry twarzy może być następstwem zarówno błędów popełnianych podczas codziennej pielęgnacji, jak również różnych schorzeń dermatologicznych. Do łuszczenia dochodzi w momencie, kiedy naskórek jest przesuszony, niewystarczająco odżywiony, nawilżony i wystawiony na działanie niekorzystnych czynników zewnętrznych, które sprzyjają utracie wody. Problem zaostrzają m.in.:

• Zbyt częste, agresywne złuszczanie naskórka za pomocą peelingów chemicznych wykorzystujących działanie kwasów lub retinoidów,
  • Stosowanie kosmetyków o działaniu ściągającym, wysuszającym, zmniejszającym produkcję sebum,
  • Opalanie skóry bez odpowiedniej ochrony przeciwsłonecznej,
  • Brak odpowiedniego nawilżenia skóry od wewnątrz i od zewnątrz,
  • Nieprawidłowa dieta, odwodnienie.
Łuszczenie skóry twarzy – przyczyny

Łuszczenie skóry twarzy może pojawiać się u kobiet, które wcześniej zmagały się z cerą tłustą i trądzikową. Wiele kosmetyków i zabiegów (zarówno domowych, jak i wykonywanych w salonach kosmetycznych) ukierunkowanych na zmniejszenie zmian zapalnych i niedoskonałości, powoduje redukcję wydzielania sebum. Jego nadmiar może oczywiście powodować zatykanie porów i powstawanie zmian trądzikowych, jednak sebum stanowi również naturalną ochronę skóry i wzmacnia ochronną barierę hydrolipidową. Dlatego kosmetyki i zabiegi matujące, wysuszające, regulujące produkcję sebum, bez jednoczesnego odpowiedniego nawilżenia i odżywienia naskórka, mogą nasilać problem łuszczącej się skóry na twarzy.

Przesuszenie i łuszczenie bywają również efektem długotrwałego oddziaływania czynników zewnętrznych. Słońce, mróz, wiatr, a także suche powietrze z klimatyzacji w domu lub samochodzie negatywnie wpływają na stan skóry.

Jeśli mimo prawidłowej pielęgnacji Twoja skóra wciąż się łuszczy i dodatkowo towarzyszą temu zaczerwienienia, ból, swędzenie, koniecznie udaj się do dermatologa. Łuszczenie może świadczyć o chorobach dermatologicznych, które wymagają odpowiedniego leczenia. Łuszcząca się skora twarzy może być objawem m.in.:

• Łojotokowego zapalenia skóry,
  • Trądziku różowatego,
  • Wyprysków alergicznych,
  • Atopowego zapalenia skóry,
  • Łuszczycy,
  • Egzemy,
  • Grzybicy.

Łuszczenie skóry twarzy – leczenie

Leczenie łuszczącej się skóry twarzy jest zależne od przyczyny problemu. Innego postępowania wymaga cera podrażniona poprzez nieprawidłowo dobrane kosmetyki czy zabiegi, a innego skóra zmieniona poprzez toczące się procesy chorobowe. W większości przypadków, gdy problem jest wynikiem nieodpowiedniej pielęgnacji, pomocne i wystarczające są domowe sposoby i zamiana dotychczas stosowanych kosmetyków.

Jednak, jeśli łuszcząca się skóra twarzy jest jedynie objawem choroby dermatologicznej, sama zmiana pielęgnacji może okazać się niewystarczająca. Dlatego niezbędna jest współpraca z lekarzem, który po ocenie stanu skóry, może zaproponować m.in.:

Na szczęście asortyment specjalistycznych kosmetyków jest bardzo szeroki, dlatego na pewno znajdziesz produkty odpowiadające Twoim potrzebom. Coraz częściej można spotkać artykuły przeznaczone do pielęgnacji skóry dotkniętej konkretnymi chorobami, np. krem do cery trądzikowej, z AZS, czy krem na łuszczycę. Do terapii łuszczycy wskazany jest np. Psorin lotion.

Łuszczenie skóry twarzy – leczenie

Łuszcząca się skóra na twarzy – domowe sposoby

Jak poradzić sobie z łuszczącą się skórą na twarzy domowymi sposobami? Bardzo ważne jest wprowadzenie odpowiednich zmian w codziennej pielęgnacji. To, jakie kosmetyki mają kontakt z Twoją cerą każdego dnia, będzie wpływało na jej kondycję, zdrowie i wygląd. Cera sucha jest naprawdę bardzo wymagająca i potrzebuje szczególnej troski, dlatego nie warto tego bagatelizować.

• Zrezygnuj lub przynajmniej ogranicz stosowanie kosmetyków o działaniu złuszczającym i wysuszającym do czasu, aż stan skóry się poprawi. Takie właściwości mają najczęściej produkty przeznaczone do cery tłustej i trądzikowej. Zazwyczaj są to produkty, w których składzie znajdziesz kwasy, retinoidy, a także alkohol. Podobnie działają cynk oraz glinki.
    • Zadbaj o prawidłowy poziom nawilżenia. Przynajmniej dwa razy dziennie, podczas pielęgnacji porannej i wieczornej, nałóż na skórę krem nawilżający o właściwościach odżywczych i regenerujących. Dodatkowo dla wzmocnienia efektu możesz zastosować również specjalne emulsje, sera lub maseczki do twarzy przeznaczone do cery suchej. Poznaj ciekawe kremy nawilżające:
    • Ziołolek krem nagietkowy z witaminą E – ma działanie odżywcze i regenerujące, zapobiega powstawaniu podrażnień i chroni skórę przed negatywnym działaniem czynników zewnętrznych. Zawiera ekstrakt z nagietka lekarskiego oraz bardzo korzystną dla skóry witaminę E. Krem dobrze się wchłania i może być aplikowany pod makijaż,
    • Allerco krem emolientowy nawilżający – przeznaczony jest do skóry suchej, wrażliwej, skłonnej do podrażnień i alergii. Powstał na bazie specjalnie opracowanej formuły, zapewniającej głębokie i długotrwałe nawilżenie. Zawiera m.in. witaminę PP, witaminę E, glicerynę, alantoinę oraz emolienty. Krem na działanie łagodzące i przywraca skórze komfort,
    • Aloesove nawilżający krem do twarzy na dzień – zawiera oleje roślinne z pestek winogron i nasion słonecznika, kompleks antyoksydacyjny ACGG na bazie aloesu, wąkroty azjatyckiej, miłorzębu japońskiego oraz zielonej kawy, a także EGCG, czyli antyoksydant wyizolowany z zielonej herbaty,
    • Cerkoderm 10, krem mocznikowy z witaminą PP – zawiera niacynamid, mocznik oraz kwas mlekowy. Krem nawilża i wygładza oraz ma delikatne działanie złuszczające. Produkt jest polecany do suchej i łuszczącej się skóry.
    • Do oczyszczania skóry wybieraj produkty o delikatnym działaniu. Wiele płynów, żeli czy pianek do mycia przesusza naskórek, dlatego zwróć uwagę, aby wybrany przez Ciebie produkt był przeznaczony do skóry suchej. Zobacz np. Uriage Creme lavante Krem do mycia, który zawiera wodę termalną. Kosmetyk ma biodegradowalną formułę i zawiera 92% składników pochodzenia naturalnego. Jest zamknięty w wygodnej butelce o dużej pojemności, a jego zaletą jest przyjemny zapach,
    • Stosuj ochronę przeciwsłoneczną bez względu na aktualną porę roku. Codziennie nakładaj na twarz krem z wysokim filtrem, unikaj długotrwałego, częstego wystawiania skóry na bezpośrednie działanie promieni słonecznych. Pamiętaj, że promieniowanie występuje nie tylko latem, ale również zimą. Zwróć też uwagę na wystarczająco dużą częstotliwość reaplikacji kremu przeciwsłonecznego w ciągu dnia,
    • Nie zapominaj o nawilżaniu skóry od wewnątrz. Codziennie postaraj się pić minimum 2 litry wody. Dodatkowo spożywaj zdrowe tłuszcze oraz witaminy A i E. Włącz do diety oleje roślinne np. oliwę z oliwek, olej lniany, olej z wiesiołka, orzechy (np. włoskie, laskowe, brazylijskie), migdały, awokado, siemię lniane. Ponadto minimum 2 razy w tygodniu jedz tłuste ryby morskie, takie jak łosoś, śledź, makrela czy tuńczyk. W ten sposób kompleksowo zadbasz o skórę. Omów również suplementację kwasami omega-3 ze swoim lekarzem lub dietetykiem.
    Łuszcząca się skóra na twarzy – domowe sposoby

Podsumowanie

Łuszcząca się skóra twarzy to częsty problem wynikający głównie z przesuszenia cery. Może do niego doprowadzić nieprawidłowa pielęgnacja oraz negatywne działanie czynników zewnętrznych, takich jak słońce, wiatr czy mróz. Łuszczenie się skóry na twarzy bywa również objawem poważniejszych problemów dermatologicznych. Dlatego, jeśli domowe sposoby nie przynoszą poprawy, niezbędna jest konsultacja z lekarzem. Pamiętaj, że problemy ze skórą to często nie tylko defekt estetyczny, ale problem zdrowotny wymagający odpowiedniego podejścia.

Źródła:

1. Czarnecka-Operacz M., Sucha skóra jako aktualny problem kliniczny, Postępy Dermatologii i Alergologii, 2006

Więcej artykułów na ten temat

O autorze
    Aleksandra Dziura
    Jestem dietetyczką ze specjalizacją kliniczną i sportową oraz copywriterką. Na co dzień zajmuję się edukacją na temat zdrowego stylu życia oraz wpływu codziennej diety na stan zdrowia i profilaktykę chorób. Swoją wiedzą i doświadczeniem dzielę się podczas indywidualnych konsultacji w gabinecie, warsztatów grupowych oraz merytorycznych, ale też przystępnych dla każdego artykułów.
    Przeczytaj więcej od tego autora
    O autorze