Uczulenie na twarzy – przyczyny, objawy, leczenie

9. 2. 2024 · 5 minut czytania

Masz uczulenie na twarzy i nie wiesz, jak sobie z nim poradzić? Przeczytaj nasz poradnik, w którym znajdziesz produkty​ do pielęgnacji skóry​ twarzy.

Uczulenie na twarzy – przyczyny, objawy, leczenie

Od czego pojawia się uczulenie na twarzy? Po jakim czasie schodzi i czym je złagodzić? Jeśli szukasz odpowiedzi na te pytania, koniecznie przeczytaj nasz poradnik, w którym znajdziesz wiele praktycznych wskazówek. Sprawdź, o czym warto pamiętać!

Jak wygląda uczulenie na twarzy?

Uczulenie na twarzy to miejscowa reakcja alergiczna wywołana kontaktem z alergenem. Czynnikiem uczulającym mogą być np. białka pokarmowe, kurz, pyłki, a także składniki kosmetyków do makijażu i pielęgnacji. Uczulenie na twarzy może przybierać nieco inną postać u poszczególnych osób. Najczęściej jednak na skórze można zaobserwować:

• Zaczerwienienie,
  • Świąd,
  • Obrzęk,
  • Pokrzywkę,
  • Wypryski.

Objawy często pojawia się miejscowo lub w wielu miejscach na całej twarzy. W przypadku silnych reakcji alergicznych oprócz uczulenia na twarzy pojawiają się również:

• Łzawienie i zaczerwienienie oczu,
  • Katar,
  • Kaszel,
  • Problemy z oddychaniem.

Uczulenie na twarzy – od czego?

Uczulenie na twarzy może być objawem uogólnionej reakcji alergicznej, np. na białka pokarmowe.

• Najczęściej jednak jest konsekwencją stosowania kosmetyków zawierających substancje powodujące nadwrażliwość skóry. Pamiętaj, że reakcje skóry na konkretne kosmetyki są bardzo indywidualne, dlatego to, że dany produkt uczula Twoją znajomą, nie oznacza, że u Ciebie pojawi się taka sama reakcja. Najlepszym sposobem na określenie, od czego pochodzi uczulenie na twarzy, jest dokładne przeanalizowanie zawartości kosmetyczki.
  • Nieprzyjemne objawy na twarzy mogą być też konsekwencją nadwrażliwości na promienie słoneczne, potocznie nazywanej uczuleniem na słońce. Mogą się pojawić w wyniku zbyt długiego przebywania na słońcu bez wcześniejszego zabezpieczenia skóry kremem z filtrem przeciwsłonecznym. Osoby z jasną karnacją są bardziej narażone na negatywne konsekwencje zbyt długiego opalania, dlatego jeśli jesteś posiadaczką takiej     cery, w szczególności powinnaś zwrócić uwagę na ochronę przeciwsłoneczną.
  • Kolejną przyczyną uczulenia na twarzy może być alergia na niektóre metale, np. nikiel, chrom i kobalt. Mogą znajdować się w biżuterii, a także oprawkach okularów. Kontakt skóry z naszyjnikiem, kolczykami, okularami korekcyjnymi lub przeciwsłonecznymi może powodować miejscowe reakcje niepożądane.
  • Zdarza się, że uczulenie na twarzy jest skutkiem ubocznym przyjmowania niektórych leków lub suplementów. Jeśli zaobserwujesz u siebie taką reakcję, koniecznie skonsultuj się z lekarzem, który zalecił Ci farmakoterapię, aby omówić możliwość zmiany dawki lub przyjmowanego preparatu.
Uczulenie na twarzy – od czego?

Uczulenie na twarzy – czym złagodzić?

W łagodzeniu uczulenia na twarzy pomocne mogą być specjalne preparaty na alergie oraz kosmetyki o właściwościach łagodzących, kojących, nawilżających i ochronnych. Pamiętaj jednak, że działają głównie objawowo, a najlepszym sposobem zapobiegania uczulenia na twarzy jest unikanie drażniących czynników.

Sprawdź produkty, które pomogą Ci ukoić skórę twarzy:

• Emotopic Bacteria Control Medical, Krem do twarzy i okolic oczu to specjalistyczny produkt przeznaczony do łagodzenia zmian skórnych pojawiających się w przebiegu AZS. W jego składzie występuje m.in. masło shea, olej rycynowy i wosk z oliwek.
  • Beta Skin Natural Active Cream Krem do ciała i twarzy wspiera leczenie dermatoz, łagodzi świąd, pieczenie, suchość i zaczerwienienie skóry. Przyśpiesza procesy regeneracyjne i wspomaga odbudowę naturalnego płaszcza ochronnego naskórka. Zawiera m.in. srebro koloidalne, olej kokosowy i beta-glukan z owsa.
  • Mokosh olej z pestek malin zawiera niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminę E oraz karotenoidy i flawonoidy o właściwościach antyoksydacyjnych. Łagodzi suchość skóry, zapewniając jej delikatną pielęgnację i ochronę.
  • Emotopic, Pianka myjąca MED+ 3-zadaniowa zapewnia skórze odpowiedni poziom nawodnienia, łagodzi świąd i zapobiega podrażnieniom. Delikatnie oczyszcza, nie naruszając jednocześnie naturalnej bariery ochronnej. Może być stosowana u dzieci od 1 dnia życia.
  • Ziaja Med AZS Krem Regenerujący Natłuszczający łagodzi zmiany skórne, regeneruje naskórek, zmniejsza suchość i szorstkość. Pomaga uporać się ze swędzeniem, pieczeniem i zaczerwienieniem skóry. W jego składzie znajdziesz szereg wartościowych substancji, takich jak ceramidy, alantoina, mocznik oraz witamina E.
  • Vitella ictamo, krem na skórę podrażnioną jest przeznaczony do pielęgnacji wymagającej skóry w przebiegu m.in. wyprysku atopowego, trądziku, łuszczycy czy stanów zapalnych. Za jego właściwości odpowiadają dwa składniki aktywne: tlenek cynku i ichtiol jasny.

Uczulenie na twarzy – domowe sposoby

Czy istnieją skuteczne domowe sposoby na uczulenie na twarzy? Być może spotkałeś się z takimi metodami, jak przemywanie skóry naparem rumiankowym, posypywanie sodą oczyszczoną, mąką ziemniaczaną, smarowanie olejem lub maścią nagietkową. Mogą działać łagodząco, jednak jednocześnie zdarza się, że powodują i nasilają reakcje uczuleniowe u niektórych osób. Dlatego należy zachować bardzo dużą ostrożność w ich stosowaniu, ponieważ istnieje ryzyko, że zaostrzą problem.

Uczulenie na twarzy – od czego?

Jak leczyć uczulenie na twarzy?

Głównym elementem leczenia uczulenia na twarzy jest unikanie czynników, które je wywołują.

• W przypadku uczulenia wywołanego kosmetykami konieczne będzie ich zastąpienie innymi, łagodniejszymi produktami.
  • Jeśli borykasz się z alergią na konkretne metale, wybieraj biżuterię i oprawki okularów, które nie zawierają ich w składzie i są zbudowane, np. ze stali chirurgicznej lub tytanu.
  • Jeżeli objawy uczulenia nasilają się po pobycie na słońcu, poświęć szczególną uwagę na ochronę przeciwsłoneczną.
  • W przypadku bardzo silnych reakcji alergicznych konieczne może okazać się doustne przyjmowanie leków przeciwalergicznych. Są to preparaty przepisywane przez lekarza na podstawie objawów i wyników badań diagnostycznych, jeśli uczulenie jest bardzo nasilone, a czynnik, który je wywołuje trudny lub niemożliwy do wyeliminowania.

Po jakim czasie schodzi uczulenie z twarzy?

Uczulenie na twarzy może utrzymywać się kilka minut, a czasem kilka lub nawet kilkanaście godzin. Wszystko zależy od czynnika, który je wywołał. Jeśli uczulił Cię kosmetyk, dokładnie, ale delikatnie zmyj go z twarzy. Najlepiej, jak tylko poczujesz, że skóra staje się podrażniona. W ten sposób skrócisz czas kontaktu substancji uczulającej ze skórą. W przypadku reakcji wywołanych alergiami pokarmowymi lub nadwrażliwością na słońce uczulenie na twarzy może utrzymywać się dłużej.

Podsumowanie

Uczulenie na twarzy to reakcja skóry na kontakt z czynnikiem wywołującym reakcję alergiczną. Mogą to być np. białka pokarmowe, niektóre metale, składniki kosmetyków. Aby złagodzić uczulenie na twarzy, stosuj specjalne kosmetyki dedykowane skórze atopowej, delikatnej i podrażnionej oraz na tyle, na ile to możliwe, staraj się unikać czynnika uczulającego. Kluczowe znaczenie ma również skontaktowanie się ze specjalistą.

Źródła:

1. Kieć-Świerczyńska M., Kręcisz B., Świerczyńska-Machura D., Uczulenie kontaktowe na środki konserwujące zawarte w kosmetykach, Medycyna Pracy, R. 57, cz. 3 (2006), s. 245-249
  2. Wojciechowska M., Kołodziejczyk J., Gocki J., Nadwrażliwość na nikiel, Alergia Astma Immunologia, R. 13, cz. 3 (2008), s. 136-140

Więcej artykułów na ten temat

O autorze
Aleksandra Dziura
Jestem dietetyczką ze specjalizacją kliniczną i sportową oraz copywriterką. Na co dzień zajmuję się edukacją na temat zdrowego stylu życia oraz wpływu codziennej diety na stan zdrowia i profilaktykę chorób. Swoją wiedzą i doświadczeniem dzielę się podczas indywidualnych konsultacji w gabinecie, warsztatów grupowych oraz merytorycznych, ale też przystępnych dla każdego artykułów.
Przeczytaj więcej od tego autora
O autorze