Łysienie u kobiet – przyczyny, objawy, leczenie. Jak zapobiegać wypadaniu włosów u kobiet?

2. 2. 2024 · 5 minut czytania

Od czego wypadają włosy? Jak zatrzymać to zjawisko? Jeśli nurtują Cię te pytania, koniecznie przeczytaj nasz poradnik, w którym znajdziesz wiele praktycznych wskazówek. ​

Aleksandra Dziura

Wypadanie włosów to problem, z którym boryka się wiele kobiet. Aby skutecznie się z nim uporać, niezbędne jest znalezienie przyczyny, wdrożenie odpowiedniej pielęgnacji domowej, diety i suplementacji, a czasem również skorzystanie z pomocy trychologa. Z naszego artykułu dowiesz się, jak zapobiegać wypadaniu włosów i jak leczyć łysienie u kobiet.

Od czego wypadają włosy kobietom?

Wypadanie włosów to złożony problem, który ma bardzo wiele przyczyn. Łysienie może być spowodowane m.in.:

• Niedoborami witamin i minerałów,
  • Przewlekłym stresem,
  • Zaburzeniami hormonalnymi,
  • Nieprawidłową pielęgnacją domową.

Jeśli zauważyłaś, że włosy wypadają Ci garściami, przeanalizuj swój tryb życia z ostatnich kilku tygodni.

• Zastanów się, czy pojawiły się również inne, niepokojące objawy?
  • Czy zmieniłaś produkty do pielęgnacji włosów i skóry głowy?
  • Może miałaś trudny czas w pracy, źle spałaś?
  • Jak wygląda Twoja dieta i suplementacja?

Wszystkie te czynniki, mogą wpływać na zdrowie i wygląd Twoich włosów. Pamiętaj jednak, że łysienie to nie tylko problem natury estetycznej. Może być objawem zaburzeń w funkcjonowaniu organizmu, np. anemii z niedoboru żelaza czy problemów hormonalnych. Dlatego jeśli trudno jest znaleźć Ci przyczynę problemu i masz wrażenie, że nic, co robisz, nie przynosi poprawy, koniecznie wykonaj badania profilaktyczne i skonsultuj się z lekarzem.

Od czego wypadają włosy kobietom?

Rodzaje łysienia u kobiet

Łysienie u kobiet dzieli się na kilka rodzajów w zależności od głównego czynnika, który je wywołuje.

• Łysienie androgenowe – najczęściej występuje u mężczyzn, jednak może dotyczyć również kobiet. Spowodowane jest zaburzeniami hormonalnymi i przewagą androgenów (męskich hormonów) w organizmie. Przerzedzenie włosów rozpoczyna się od czubka głowy i stopniowo rozszerza, aż zaczyna odsłaniać całkowicie skórę głowy. Leczenie łysienia androgenowego wymaga specjalistycznego podejścia endokrynologa, trychologa i dietetyka.
  • Wypadanie włosów po ciąży – pojawia się u wielu kobiet około 3-4 miesiące po porodzie i związane jest ze spadkiem poziomów estrogenów. Niestety często całkowite uniknięcie wypadania włosów po ciąży nie jest możliwe, ponieważ wynika z fizjologicznych zmian hormonalnych.
  • Wypadanie włosów po menopauzie – spadek estrogenów dotyczy również kobiet w okresie okołomenopazalnym i może powodować wypadanie włosów i rozlane prześwity na skórze głowy. W tym okresie bardzo ważna jest odpowiednia dieta, suplementacja i pielęgnacja, dzięki którym organizm będzie zadbany od wewnątrz i od zewnątrz.
  • Łysienie polekowe – nadmierne wypadanie włosów może być skutkiem ubocznym przyjmowania niektórych leków. Jeśli po rozpoczęciu farmakoterapii zauważysz u siebie ten problem, porozmawiaj z lekarzem o możliwościach zmiany dawki lub stosowanego preparatu. Pamiętaj jednak, aby takich zmian nie dokonywać samodzielnie!

Co na wypadanie włosów u kobiet?

Aby uporać się z nadmiernym wypadaniem włosów, konieczna jest odpowiednia, regularna pielęgnacja domowa. Pomogą Ci w tym szampony na porost i wypadanie włosów oraz kuracje i wcierki do włosów. W ich składzie występują składniki aktywne oddziaływające na cebulki włosów oraz kondycję skóry głowy. Możesz wykorzystać też preparaty na łysienie u mężczyzn.

Sprawdź przykładowe produkty do pielęgnacji domowej:

Rodzaje łysienia u kobiet

Jak zatrzymać wypadanie włosów u kobiet?

Aby zatrzymać wypadanie włosów, warto połączyć pielęgnację z odpowiednim żywieniem i suplementacją.

• W Twojej diecie nie może zabraknąć białka, które jest głównym składnikiem budulcowym dla wszystkich struktur organizmu. W każdym posiłku uwzględnij jego źródła, takie jak strączki, chude mięso i nabiał, jaja, ryby, owoce morza.
  • Postaraj się jeść minimum 500 g warzyw i owoców dziennie. Są najlepszym źródłem witamin i minerałów o działaniu przeciwzapalnym, antyoksydacyjnym, mają też bardzo pozytywny wpływ na gospodarkę hormonalną. Dodatkowo zawierają witaminę C, która zwiększa przyswajanie żelaza, a jego niedobory często objawiają się nadmiernym wypadaniem włosów.  Zielone warzywa liściaste, cytrusy, owoce jagodowe to Twoi sprzymierzeńcy w walce z łysieniem.
  • W diecie powinny pojawiać się zdrowe tłuszcze. Awokado, orzechy, oliwa z oliwek, olej z wiesiołka, olej lniany, olej rzepakowy to produkty, na które nie może zabraknąć miejsca w Twoich posiłkach, jeśli chcesz zatrzymać nadmierne wypadanie włosów.
  • Zdrową dietę warto uzupełnić suplementacją i zastosować witaminy na wypadanie włosów. Pamiętaj jednak, że najskuteczniejsza suplementacja to ta dobrana indywidualnie, dlatego przed jej rozpoczęciem wykonaj badania krwi oraz skonsultuj się z lekarzem i dietetykiem.

Leczenie łysienia u kobiet

Zdarza się, że pielęgnacja domowa, dieta i suplementacja są niewystarczające do tego, aby skutecznie zatrzymać nadmierne wypadanie włosów. Dotyczy to w szczególności kobiet ze złożonymi problemami hormonalnymi. W takich sytuacjach leczenie łysienia powinno odbywać się pod okiem endokrynologa, który zleci odpowiednią diagnostykę i zaproponuje najlepsze możliwości leczenia farmakologicznego ukierunkowanego na unormowanie hormonów. Dodatkowo omów problem z trychologiem i rozważ wykonanie profesjonalnych zabiegów, np. mezoterapii mikroigłowej skóry głowy.

Łysienie u kobiet przyczyny

Łysienie u kobiet to bardzo częsty i złożony problem. Może wynikać z niedoborów pokarmowych, zaburzeń hormonalnych lub źle dobranej pielęgnacji. Kluczowe w terapii nadmiernego wypadania włosów jest znalezienie przyczyny, dobranie odpowiednich kosmetyków, a w razie potrzeby współpraca z lekarzem i trychologiem.

Źródła:

1. Sobstyl M., Tkaczuk-Włach J., Jakiel G., Diagnostyka hormonalna łysienia kobiet, Przegląd menopauzalny, 2010
  2. Badzian A., Wypadanie włosów, budowa włosa. Jakie są przyczyny i sposoby, jakie choroby powodują wypadanie włosów?, https://www.mp.pl/pacjent/dermatologia/choroby/chorobyskory/73227,choroby-wlosow [dostęp: 25.03.2024 r.]

Więcej artykułów na ten temat

O autorze
Aleksandra Dziura
Jestem dietetyczką ze specjalizacją kliniczną i sportową oraz copywriterką. Na co dzień zajmuję się edukacją na temat zdrowego stylu życia oraz wpływu codziennej diety na stan zdrowia i profilaktykę chorób. Swoją wiedzą i doświadczeniem dzielę się podczas indywidualnych konsultacji w gabinecie, warsztatów grupowych oraz merytorycznych, ale też przystępnych dla każdego artykułów.
Przeczytaj więcej od tego autora
O autorze