Witaminy dla seniora (39)

Wraz z wiekiem organizm jest narażony na niedobory mikro- oraz makroelementów, które przyczyniają się do gorszego samopoczucia i zwiększają podatność na różne choroby i dolegliwości. Ze względu na to warto suplementować witaminy dla seniora posiadające specjalne kompozycje oraz dawki składników odżywczych.

Sortuj według
Dla seniorów

Dla seniorów

Jak z wiekiem zmienia się zapotrzebowanie na witaminy?

Zapotrzebowanie na niektóre witaminy i minerały u osób starszych wzrasta, chociaż ich organizm zużywa mniej energii. Częściowo stanowi to efekt procesów starzeniowych zachodzących w organizmie, na przykład malejącej mineralizacji kości, zmiany w grubości skóry czy zdolności do przyswajania składników odżywczych z diety. Dodatkowo zmienia się jednak również tryb życia seniorów. Rzadziej wystawiają oni skórę na działanie promieni słonecznych, przez co brakuje im witaminy D. Mogą również mieć ubogą dietę lub przyjmować leki zaburzające wchłanianie witamin i minerałów.

Objawy hipowitaminozy u osób starszych

Niedobór witamin i minerałów w organizmie seniora może dawać różne objawy. Na ogół wiąże się on z przedwczesnym starzeniem organizmu. Zaobserwować można zatem między innymi gorsze samopoczucie osoby starszej, jej ogólne osłabienie, któremu towarzyszą bóle mięśniowe i częste infekcje. Niedobory mikro- i makroskładników u seniorów objawiają się także gorszym funkcjonowaniem poznawczym – problemami ze skupieniem i zapamiętywaniem. Zauważyć można też słabszą kondycję skóry, włosów oraz paznokci seniora.

Jakie witaminy warto suplementować w podeszłym wieku?

Pewne minerały oraz witaminy dla seniorów mają kluczowe znaczenie zdrowotne. To przede wszystkim:

  • witamina A – wspiera wzrok osób starszych,
  • witaminy z grupy B – zapobiegają obumieraniu komórek nerwowych,
  • witamina D3 – umożliwia prawidłowe wchłanianie wapnia,
  • witamina E – spowalnia proces starzenia się komórek
  • magnez – wspomaga mineralizację kości,
  • kwas foliowy – wspiera funkcjonowanie poznawcze,
  • wapń – wzmacnia kości,
  • potas – reguluje pracę układu nerwowego,
  • żelazo – bierze udział w produkcji czerwonych krwinek,
  • cynk – zwiększa odporność organizmu,
  • elektrolity – przewodzą impulsy elektryczne.

Źródła witamin i minerałów dla seniorów w diecie

Wiele niedoborów mikro- i makroelementów w organizmie osoby w podeszłym wieku może wynikać ze stosowania monotonnej diety, w której brakuje ważnych dla zdrowia pokarmów. Dlatego oprócz suplementacji warto zadbać także o urozmaicenie diety seniora, w szczególności o produkty spożywcze takie jak:

  • tłoczone na zimno oleje roślinne (rzepakowy, lniany, oliwa z oliwek),
  • kasze i produkty pełnoziarniste,
  • orzechy,
  • ryby,
  • jajka,
  • wątróbka,
  • przetwory mleczne,
  • owoce i warzywa (czarna porzeczka, truskawki, cytrusy, brokuły, marchewka, szpinak, kapusta).

Witaminy i minerały w profilaktyce chorób seniorów

Oprócz doraźnej poprawy samopoczucia osoby w podeszłym wieku suplementacja witamin i minerałów ma również ważne znaczenie w profilaktyce i leczeniu przewlekłych chorób oraz wielu dolegliwości seniorów. Przykładowo zażywanie witaminy D może zapobiec między innymi rozwojowi miażdżycy, nadciśnienia tętniczego i chorobom tarczycy. Suplementacja wapnia minimalizuje ryzyko wystąpienia osteoporozy. Z kolei żelazo pomoże w leczeniu anemii i niedokrwistości u osób starszych.

Witaminy dla seniorów w ofercie Dr.Max Drogeria

Nasza drogeria internetowa oferuje zarówno różnego rodzaju kompleksy witamin dla seniorów, jak i multiwitaminy oraz pojedyncze preparaty witaminowe. Wysokiej jakości suplementy pochodzą od zaufanych producentów. Do indywidualnych preferencji osoby w podeszłym wieku można dopasować formę podania suplementu. Do wyboru pozostają witaminy dla seniora w kapsułkach, a dla osób mających trudności w ich połykaniu proponujemy także musujące tabletki, syropy albo proszki do rozpuszczania w wodzie. 

Wiek a przyswajalność witamin i minerałów

Podeszły wiek ma istotny wpływ na zmniejszoną przyswajalność witamin i minerałów w organizmie, co również prowadzi do niedoborów. U seniorów często spotykana jest choćby obniżona kwasowość żołądka, co zmniejsza absorpcję witaminy B12 ze spożywanego pokarmu. Przyswajanie witamin i minerałów mogą zaburzać także niektóre leki przyjmowane na choroby, na przykład sulfasalazyna, metotreksat, antybiotyki, leki na nadkwasotę, nasenne lub przeczyszczające.

Jakie suplementy dla seniora poza witaminami i minerałami?

Wsparcie dla zdrowia osób starszych stanowią nie tylko witaminy i minerały, ale również inne suplementy dla seniora: różne zioła i wyciągi roślinne. Często można znaleźć je w kompleksach witaminowych dla osób w starszym wieku. To w głównej mierze:

  • żeń-szeń – działa wzmacniająco i pobudzająco na organizm,
  • luteina – neutralizuje wolne rodniki, chroniąc przed chorobami przewlekłymi,
  • owoc głogu – poprawia funkcjonowanie naczyń krwionośnych,
  • miłorząb japoński – zwalcza stany zapalne w organizmie,
  • ostropest plamisty – chroni wątrobę i łagodzi dolegliwości żołądkowo-jelitowe,
  • kora wierzby – działa przeciwreumatycznie.