Jakie witaminy na odporność pomogą Ci uniknąć infekcji?

5. 9. 2022 · Magdalena Ślaska · 6 minut czytania
Jakie witaminy na odporność pomogą Ci uniknąć infekcji?

Aby uniknąć infekcji, trzeba zadbać o zdrowy sen, właściwą dietę, aktywność fizyczną. W okresach zwiększonego ryzyka chorób warto przyjmować witaminy wpływające na układ immunologiczny. Co brać na wzmocnienie organizmu? Sprawdź!

Jakie witaminy na osłabienie organizmu? O czym pamiętać, układając dietę?

Odpowiednio zbilansowane menu to element profilaktyki zdrowotnej. Posiłki powinny być bogate w składniki odżywcze wspierające funkcjonowanie organizmu. W okresach osłabienia odporności zwróć uwagę na produkty zawierające witaminy A, C, D i E. Przy układaniu jadłospisu zastosuj się do wskazówek Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego. Zgodnie z wytycznymi:

  • Warzywa i owoce muszą stanowić przynajmniej połowę naszych posiłków,
  • Należy spożywać produkty zbożowe,
  • W diecie powinny się znaleźć przynajmniej 2 szklanki mleka, jogurty lub kefiru,
  • Rekomenduje się ograniczone spożycie mięsa.
  • Tłuszcze zwierzęce należy zastąpić roślinnymi,
  • Zamiast soli zaleca się używanie ziół.

Sprawdź suplementy na odporność.

jakie witaminy na odporność

Jakie witaminy na wzmocnienie organizmu? Krótki przegląd

W sezonie grypowym oraz w okresach wytężonego wysiłku fizycznego bądź umysłowego zatroszcz się o składniki pobudzające pracę układu immunologicznego. Jakie witaminy na odporność będą najlepszym rozwiązaniem? Poniżej zestawienie.

Witamina C

Substancja jest silnym antyoksydantem. Wykazuje właściwości przeciwbakteryjne i przeciwzapalne. Skraca czas trwania chorób górnych dróg oddechowych. Z dostępnych danych wynika, że przyjmowana w dawce przynajmniej 200 mg/dobę nie wpływa na częstość występowania przeziębienia w ogólnej populacji. Zauważono jednak, że jej spożywanie wiąże się z korzyściami w przypadku osób starszych oraz narażonych na niskie temperatury i ekstremalny wysiłek. W okresach zwiększonego zapotrzebowania warto wspomóc się suplementami, np. stosując  Vitamin C 500 Long Effect Dr.Max lub tabletki Dr.Max Rutyna + Witamina C.

Witamina C występuje m.in. w:

  • Rokitniku,
  • Czarnej porzeczce,
  • Owocach dzikiej róży,
  • Truskawkach,
  • Cytrynie,
  • Natce pietruszki,
  • Brukselce,
  • Papryce.

Witamina D3

Substancja pozytywnie wpływa na odporność. Przypuszcza się, że składnik bierze udział w proliferacji oraz różnicowaniu komórek układu immunologicznego. Jak przekonują naukowcy w publikacji „Frontiers in Immunology”, witamina D3 – w odróżnieniu od D2 – wspiera walkę z infekcjami wirusowymi i bakteryjnymi. Trzeba jednak pamiętać, że składnik jest dostarczany do organizmu pod wpływem syntezy skórnej. Tylko 20% ogólnego zapotrzebowania pochodzi z pożywienia (przede wszystkim z tłustych ryb i jaj).

W okresie od maja do września nie ma potrzeby dodatkowej suplementacji witaminy D u osób dorosłych w wieku od 19 do 65 lat pod warunkiem, że przebywają na słońcu przez co najmniej 15 minut dziennie. Jeżeli takie warunki nie zostaną spełnione, rekomenduje się przyjmowanie witaminy D3 w dawce 800 do 2000 IU na dobę. Po jakie witaminy na wzmocnienie organizmu sięgnąć? Do polecanych preparatów zaliczają się m.in. kapsułki Vitamin D 2000 IU Dr.Max.

Witamina A

Zastanawiasz się jeszcze, jakie witaminy na odporność zastosować? Do dobrych pomysłów należy witamina A. Składnik pełni ważną funkcję w różnicowaniu oraz dojrzewaniu komórek układu immunologicznego. Istotną rolę odgrywa m.in. β-karoten wykazujący właściwości antyoksydacyjne i neutralizujący szkodliwe działanie wolnych rodników.  Witamina A znajduje się w: 

  • Produktach mlecznych,
  • Jajach,
  • Rybach morskich,
  • Marchwi,
  • Natce pietruszki,
  • Szpinaku,
  • Czerwonej papryce,
  • Dyni,
  • Morelach.

Witamina E

Warto przyjmować także produkty z witaminą E, która rozpuszcza się w tłuszczach. Substancja działa przeciwutleniająco i wspiera walkę z wolnymi rodnikami. Wykazuje także pozytywny wpływ na komórki układu odpornościowego – tokoferole przyczyniają się do zmniejszenia czynników immunosupresyjnych. Składnik występuje naturalnie w:

  • Nasionach słonecznika oraz dyni,
  • Orzechach włoskich,
  • Migdałach,
  • Kaszach,
  • Oliwkach,
  • Jagodach,
  • Malinach,
  • Marchwi
  • Botwinie,
  • Szpinaku.

Jakimi witaminami wzmocnić odporność w ciąży?

Ciąża stanowi ogromne wyzwanie. Organizm z jednej strony chroni się przed infekcjami, a z drugiej – musi zachować tolerancję dla antygenów znajdujących się w tkankach płodu. To powoduje zmiany w sposobie funkcjonowania układu odpornościowego. Zgodnie z rekomendacjami Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników źródłem substancji odżywczych powinna być dobrze zbilansowana dieta. Warto jednak rozważyć dodatkową suplementację niektórych substancji. Jakie witaminy i suplementy dla kobiet w ciąży na odporność warto dodatkowo suplementować? Dobrze sięgnąć po witaminę D. Nie można zapominać także o innych elementach profilaktyki zdrowotnej, jak np. aktywność fizycznai sen.

witaminy na odporność

Jakie witaminy dla dziecka na odporność warto podawać?

Układ immunologiczny kształtuje się już w czasie życia płodowego, a jego rozwój jest kontynuowany w okresie dzieciństwa i dojrzewania. Do kluczowych elementów wpływających na prawidłowe funkcjonowanie organizmu należy właściwa dieta. Niedobory substancji odżywczych zwiększają podatność na infekcje. Prawidłowe nawyki żywieniowe należy utrwalać już od najmłodszych lat, by w przyszłości uniknąć problemów zdrowotnych.

Niestety, w jadłospisie dzieci brakuje produktów bogatych w substancje stymulujące układ immunologiczny. O jakie witaminy na osłabienie organizmu zadbać w przypadku najmłodszych? Przede wszystkim witaminę D i kwas askorbinowy. Można je znaleźć w natce pietruszki, papryce, brokułach, kalarepie, kiwi, truskawkach, cytrynie, tłustych rybach. W przypadku deficytów substancji odżywczych warto skonsultować z pediatrą i spytać, jakie suplementy brać na odporność powinno nasze dziecko. Dobrze sprawdza się m.in. olej z wątroby rekina Dr.Max.

Wzmocnij odporność i nie daj się infekcjom!

Aby poprawić funkcjonowanie układu immunologicznego, należy zadbać o aktywność fizyczną, regularny sen, redukcję stresu. Potrzebne składniki odżywcze najlepiej dostarczać w postaci urozmaiconej diety. W okresach zwiększonego ryzyka infekcji można sięgnąć po suplementy i witaminy dla dorosłych, np. preparat multiwitaminowy Multivitamin Premium Dr.Max.

 

 

Źródła:

  1. Leszcz-Krysiak, „Drugie śniadanie dzieci w wieku wczesnoszkolnym jako element zachowań zdrowotnych związanych z odżywianiem”; w: „Pedagogika” 2018, t. XXVII, nr 1, 115–128;
  2. A. Kościej, U. Skotnicka-Graca, I. Ozga, „Rola wybranych czynników żywieniowych w kształtowaniu odporności dzieci”; w: „Problemy Higieny i Epidemiologii” 2017, 98(2): 110-117;
  3. E. Sosnowska­Bielicz, J. Wrótniak, „Nawyki żywieniowe a otyłość dzieci”, w: „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2013, t. XXXII, 148.
  4. https://ncez.pzh.gov.pl/abc-zywienia/talerz-zdrowego-zywienia [dostęp 31.08.2022];
  5. https://pacjent.gov.pl/aktualnosci/zimowy-alfabet-odpornosci [dostęp 31.08.2022];
  6. B. Przygoda, R. Wierzejska, E. Matczuk, W. Kłys, M. Jarosz; „Witaminy”; w: „Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie”, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny, 2020, 171-250;
  7. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fimmu.2022.790444/full [dostęp 31.08.2022];
  8. A. Rusińska, P. Płudowski i zespół  „Rekomendacje zasady suplementacji i leczenia witaminą D”; w:  "Postępy Neonatologii" 2018, nr 24 (1), 4-5;
  9. M. Krzysik, J. Biernat, H. Grajeta, „Wpływ wybranych składników odżywczych pożywienia na funkcjonowanie układu odpornościowego, cz. II. Immunomodulacyjne działanie witamin i pierwiastków śladowych na organizm człowieka” 2007 w: „Advances in Clinical and Experimental Medicine” 16, 1, 123–133;
  10. M. Maciuszek, „Być kobietą, być kobietą – wpływ estrogenów na funkcjonowanie układu odpornościowego”, w: „Wszechświat” 2016, t. 117, nr 10-12, 312.
  11. A. Wiesner, P. Paśko, „Stosowanie suplementów u kobiet ciężarnych w świetle najnowszych rekomendacji Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników”; w: „Farmacja Polska” 2021, 77 (1): 40–47.